סיורים בשווקים – למה כולם מחפשים את זה?

סיורי שווקים, סיורי טעימות, רק את זה כולם מחפשים

לצאת לסיור זו אחת הדרכים הפופולאריות והותיקות לממש חוויות, ללמוד ולהכיר ולמלא את הלב בטוב. הדרך הסיור של סיורים מודרכים היא דרך ותיקה ומוכרת ויש ספרים של מדריכי טיולים שהיו פה עוד הרבה לפני קום המדינה, כמו כן אין סוף סיפורים על סיורים מיוחדים שנעשו פה מאז ועד היום. רק שבעבר הסיור היה הכלי שדרכו מעבירים את המידע,. הידע של המדריך הוא היה העיקר והמטרה של המטיילים הייתה לספוג מהידע הנדיר והיקר הזה שיש למדריך.
היום, אנחנו כבר במאה ה21 והידע הוא לא העיקר! כשלכל אחד יש ביד טלפון חכם עם גישה אינ-סופית למאגרי מידע מכל העולם, הידע של המדריך הפך להיות ערך פחות גבוהה, מה גם שרמת הקשב של המטיילים הצטמצמה מאוד.

מה מחפשים היום בסיור מודרך?

אתחיל בזה שגם היום, קהל המתעניינים בסיורים מודרכים מחפש לקבל את אותם הערכים כמו שחיפשו אבותינו בני דור ה-X והדורות המייסדים. כשבאים לסיור אנחנו מצפים ללמוד על תופעות, לקבל מידע חשוב, להגיע למקומות הכי הכי ובעיקר לחוות.
החוויה היא מעל הכל, המטייל של היום יהיה מוכן לעמוד בשמש בשער יפו בתנאים מאוד מסויימים, אם בעבר המטילים היו מוכנים לעמוד ולקבל הסבר ארוך ומיידע רק כדי לקבל את מקבץ הערכים הספציפיים שלכבודם הוא הגיע, היום הסבלנות קצרה בהרבה והמטייל יהיה מוכן לעמוד זמן קצר ולקבל מנות מדודות ומדוייקות של הערכים, מגיעים מהר מאוד לפואנטה, ההי-לייטס של המקום צריך להגיע די מהר ואת הזמן במקום צריך להקדיש יותר לחוויה שתגיע במטודות אחרות. למשל, כשעושים סיור בשוק המטודיקות מאוד מגוונות, עוד רגע תבינו למה כולם רוצים סיורים בשווקים.

למה דווקא סיורים בשווקים?

בואו נניח שמדריך עומד עכשיו ברובע היהודי, ליד בית הכנסת המפורסם “החורבה” ומספר על מה שהיה, איך כבשו את הרובע, איך בנו את בית הכנסת ובעצם רוב הכלים שיש למדריך זה האופי המיוחד שלו, הבנייה הנכונה של הסיפור ולפעמים עזרי הדרכה כמו תמונות וכד’.
עכשיו, קחו את אותו המדריך לשוק מחנה-יהודה בירושלים, הוא עומד ליד אחת הבסטות המפורסמות, לדוגמא עוזיאלי איש האתרוגים. המדריך מתחיל לספר קצת על ההסטוריה של המקום והשוק ומייד אחרי זה המטיילים פוגשים את עוזיאלי אישית, עוזיאלי יעשה את ההצגה הקבועה שהוא עושה לכל הקבוצות, יצחיק אותם ירשים אותם ואחרי כל זה יגיעה שלב הטעיות, עוד חוש משתלב פה בצורה מדוייקת, עכשיו אוכלים ושותים ממה שכבר שמענו וראינו, ואז קורה הקסם, התמונה הושלמה, החוויה נצרבה, וכנראה שאת החוויה הזו מהבאסטה בשוק המטיילים יזכרו קצת יותר מהחוויה של לעמוד בשמש ליד בית הכנסת ברובע היהודי.
אז אם שאלתם למה דווקא סיורי שווקים? התשיבה היא שהמטודיקה של ההדרכה בשוק היא הרבה יותר מדוייקת ומתאימה למאה ה-21.

לא מתפשרים, רוצים לקבל הכל בדרך שלנו!

עוד כמה ענינים שהמסיירים של המאה ה-21, או יותר מדוייק בני דור ה-Y שמים עליו את הדגש זה זה הטיימינג.
בזמן שלך או כלום, מה הכוונה? אם בעבר הסיור היה מתחיל בשעה 9:00 בשער יפו, המטיילים היו עושים את המאמץ ומתאימים את הלו”ז שלהם ללו”ז של כל הקבוצה, היום בעידן שיש כל כך הרבה אפשרויות, והטכנולוגיה חותכת לנו כל כך הרבה התמודדויות וקשיים, אחד הדברים שפחות מתפשרים עליו זה התזמון. א זה לא מסתדר לי בזמן, אז זה לא יהיה.

רוצים לצאת לסיור, אבל לבד

כשיוצאים לסיור מודרך בירושלים לדוגמה, תמיד יש את האנשים שמעכבים, האנשים ששואלים את השאלות הדביליות ומעל כל זה הפחד שאולי הפעם יגיע תורי ואני יהיה הדביל או זה שמעכב את כל הקבוצה כי נפל לי הכובע באמצע השוק ואמא שלי תהרוג אותי אם אחזור מהטיול אדום כמו עגבנייה. היום אנשים מחפשים להיות בביחד שלהם, כלומר, לצאת עם מי שהם מכירים לטיול, לא רוצים להידבק באנשים אחרים, אולי המדריך הזה מספר בדיחות גסות ויהיה לי לא נעים? אולי מישהו ארצה לצלם ולא יהיה לי זמן, ואולי פשוט לא יעניין אותי ואני יאלץ לעמוד, לשתוק ולסבול עד שזה נגמר… הרבה חששות שמונעים מאנשים באופן כללי להצטרף לסיור מודרך מאורגן בקבוצה.
היום, הטכנולוגיה מאפשרת לנו למצוא פתרונות כמעט לכל החששות שהזכרתי פה במאמר ומטיילים רבים בוחרים באפשרות של סיורים עצמאיים, כלומר לצאת לסיור מודרך שבו מקבלים בצורה מדודה את מה שצריך ואין אף אחד שם על הראש שלנו מלבד הטלפון הנייד. איך זה בדיוק קורה? עוד רגע תבינו.

מה צופן העתיד בתחום הסיורים המודרכים?

נתחיל מזה שהעתיד כבר כאן, כלומר הטכנולוגיה היום מאפשרת לנו את מה שאי אפשר היה להשיג לפני 10 שנים וקיימות היום פלטפורמות שמאפשרות לצאת לסיור עצמאי.
מה זה בדיוק סיור עצמאי? איך זה מתנהל ומה ייתרונות של הסיור העצצמאי? סיור עצמאי הוא סיור שמועבר ע”י מדריך אמיתי, רק שבמקום שהוא יעמוד מולינו פנים אל פנים, הוא ימתין לכם בטלפון הנייד, לא באמת ימתין לכם שם, אלה המידע והערכים אום הוא מעביר ימתינו לכם שם. זה מאפשר לכם המטיילים לקבל הרבה יותר! למשל, אם חלמתם לצאת לסיור בשוק לוינסקי עם השף גיל חובב, תוכלו למצוא את זה עכשיו זמין באתר ובקליק אחד זה אצלכם בנייד!
כך גם תיירים שרוצים לצאת לסיור באנגלית בעיר העתיקה יוכלו לחסוך את העלות הגבוהה של מדריך פרטי ולשלם כמה גרושים ולקבל מוצר אחר, אבל אולי האחר הזה הוא יותר מתאים ומדוייק אפילו ממדריך פרטי.

לסיכום, למה כולם רוצים סיורים בשווקים?

בואו נהיה פתוחים, לא כולם רוצים סיורים בשווקים, אלה לאנשים פשוט נמאס לעמוד בשמש הרבה זמן ולקבל על הראש, היום הדברים עובדים אחרת, סיורים בשוק זו רק דוגמה למטודיקה של המאה ה-21, דוגמה לאיך מעבירים תוכן בצורה חוויתית.